Helt galen fredag

Jag vaknade upp och trodde att det skulle bli en helt vanlig dag, fast med luciafirande då. Efter lucian så fick jag lite ont i bröstet, jag kände igen känslan. Det var samma känsla som jag fick när jag skulle ut en kväll och fick andnöd och var tvungen att lägga mig på en bänk och spy. Jag trodde att det skulle gå över, men istället blev det bara värre. Kände att det blev jobbigt att andas. Så jag beslöt mig för att gå till sjuksyster. "Tillbaka på måndag" stog det på skylten på hennes dörr. Fan att hon inte ska vara där när man behöver henne som mest!
Jag försökte med att dricka vatten, men det blev nästan bara värre då.
Efter ett tag när jag pratat med min handledare Lena och Kjell så skjustade Kjell mig och Marre till Akuten.
Jag fick en akut-tid och när jag väl kom in till doktorn hade smärtan förvunnit för det mesta. Efter att jag pratat med henne och hon lyssnat på mina lungor och mitt hjärta så sa hon att hon trodde att jag hade fått en ångest-attack.
Jag fattade inte riktigt. Jag mår ju bra nu? Det var mycket värre för två veckor sen, varför fick jag det inte då? Men kroppen kanske inte riktigt hänger med, och just nu sker ganska stora förändringar i mitt liv. Alla tankar kanske ligger och trycker där i bakhuvudet utan att jag tänker på det.

Men iaf. Sen fick jag ta ett blodprov för att se om det var något fel i blodet. Jag hade ett virus, men det berodde på förkylningen, inte ångest-attacken.

Fick komma tillbaka till doktorn efter det igen, och då gav hon mig en brochyr om Paniksyndrom. Hon var väldigt noga med att säga att just jag inte har något syndrom, eftersom jag bara fått det 2-3 gånger innan. Men om det fortsätter så kan det utvecklas till det. Det hoppas jag verkligen inte att det gör. Ni ska bara veta hur det känns, det känns verkligen som att man ska dö. Man vet liksom inte vad man ska göra av sig själv. Sjukt jobbig situation.

I brochyren jag fick stog det att för att få diagnosen paniksyndrom så måste man ha haft det minst fyra gånger inom en månad, och dessutom ha minst fyra symptom samtidigt av de som stod i listan. Nu när jag tänker efter så hade jag 10 av de 13 som stod på listan. Ganska läskigt..

Men jag får hoppas att jag inte får det igen, eller att det dröjer ett jävla tag till nästa attack. Fick lära mig en andningsövning som jag ska göra om det händer igen. Skönt att veta vad det var iaf, och vad jag ska göra om det händer igen.


Kommentarer
Postat av: jonas

Jag vet exakt hur det känns och det är inge vidare kul..

2008-12-12 @ 17:50:25
URL: http://hejjonas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Me gusta tu blog, he leído que todos los días. gracias, adiós

2008-12-22 @ 03:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0